Gå till innehåll
Ale-Jennylunds Ridklubb

Föreningen

AJRK lektionshästar på sommarbete

ARJK är en ideell förening som bedriver ridskola, har tävlingsverksamhet, café och hyr ut stallplatser till medlemmar. Vi finns i Bohus (ca 2 mil från Göteborg)

I en Ideell förening väljer medlemmarna en styrelse som har uppdraget att ”förvalta föreningens tillgångar och övergripande styra verksamheten”. Styrelsen har det övergripande ekonomiska ansvaret, är arbetsgivare åt alla anställda, sätter mål på och följer upp verksamheten.

Vår verksamhet består av ”4 ben” som alla måste ”vara friska”. Dessa är:

1. - Ridskola som bedrivs 6 dagar i veckan på både storhäst och på ponny. På lördagar har vi även knatteridning (från 4 år).
  2. - Tävlingsverksamhet för både häst och ponny inom hoppning och dressyr.
  3. - Medlemsuppstallning, med ca 20 plaster.
  4. - Café, som vi strävar efter att ha öppet 6 dagar i veckan.

Tävling och Café bedrivs ideellt och är helt beroende av ideella insatser

I en ideell förening bygger verksamheten på den enskilde medlemmens insats, så vi välkomnar alla våra medlemmar att hjälpa till för att bedriva vår verksamhet på ett effektivt och positivt sätt.

Då vår verksamhet dessutom ställer mycket höga kvar på bl.a. säkerhet och djurhållning har föreningen anställd utbildad personal för att bedriva ridskola, hästhållning och anläggning. Detta för med sig stora kostnader och vi är därför beroende av ideellt arbete för kunna håller nere kostnaderna så mycket som möjligt. Då är allas insatser, stora som små avgörande för vår framgång.

Anläggningen ägs till sora delar av Ale Kommun, föreningen äger lilla ridhuset och medlemsstallet. Anläggningen består av 3 ridhus, en stor utomhusbana och 2 paddockar, 4 stall, rasthagar, foderutrymme, klubblokaler i nya ridhuset.

I stallarna har vi totalt 45 stallplatser, varav ridskolan utnyttjar ca 25 platser och resten för medlemsuppstallning. Stallarna är stora och luftiga. Alla hästar, även ponnies, står i stora boxar.

Vi har ett nyttjanderättsavtal med kommunen och ett årligt driftsbidrag. Utöver detta står vi för drift och underhåll, både kostnader och genomförande. Dock har kommunen ansvar för visst yttre underhåll.

Vad kan jag göra?

• - Hjälpa till i Caféet dels löpande samt dels vid tävlingar. Caféet drivs helt ideellt.
  1. Baka till Caféet.
  2. Stå i kassan
  3. Städa och fixa
  • - Hjälpa till vid tävlingar eller andra klubbarrangemang. Tävlingar drivs också i princip helt ideellt.
  1. Det är 15-20 olika poster som skall fyllas och det finns uppgifter för alla.
  • - Praktiskt arbete med underhåll av anläggningen.
  1. Städa, röja, måla, fixa staket, etc…. (kontakta någon i personalen för instruktion)

Har du idéer på vad Du kan/vill göra så är det välkommet med egna förslag, kanske har just du en specialkompetens som föreningen kan ha stor glädje av. Hör gärna av dig till någon i personalen eller styrelsen.

Målsättningen är att vi tillsammans genom våra insatser arbetar för en ridklubb med en inbjudande och lärorik verksamhet med hästen i centrum.

Surfa gärna vidare, så får du veta mer om t.ex: lektionstider, hur du blir medlem, löser anläggningskort, hyr anläggningen, eller om det finns någon tävling som du vill komma till.

Hälsningar

Ale Jennylunds Ridklubb