Ale-Jennylunds Ridklubb

HISTORIK OM AJRK:

Texten nedan är hämtad från tidningen "Min Häst" som gjorde en artikel om AJRK 1973.

"Man köper en häst, har inte tillgång till något stallutrymme, har en kompis med samma problem.

Man bygger ett stall, det blir större än beräknat. Man kanske skulle starta ridskola?

Man sätter igång med det i liten skala. Man behöver instruktörer och man behöver snart fler hästar.

En ridhall byggs, ännu fler hästar behövs och plötsligt har det hela blivit en heltidssysselsättning"

Ja, så kan det gå till att starta en ridskola. Åtminstone om man får tro Bo Larsson, ägare till Jennylunds Ridskola.

Skolan som är belägen vid Göta älv, ca 1,5 mil från Göteborgs centrum har idag 26 st lektionshästar varav 3 är ponnies.

En av skolans stoltheter är det nyligen färdigbyggda ridhuset, värt omkring en kvarts miljon.

Manegen är byggd med de internationella måtten 20x60m.

Detta med tanke på att man inom en inte alltför avlägsen framtid förhoppningsvis skall få tillfälle att arrangera nationella och kanske även internationella tävlingar.

För utomhusridning finns det obegränsade möjligheter i de vidsträckta skogsområdena i skolans närhet.

Bla en ypperlig terrängbana som är mycket nyttig för hästarnas kondition.

För närvarande besöks ridskolan av ca 400 elever per vecka, varje dag hålls 5-6 lektioner.

Under förmiddagen sk husmorsridning, det är i regel mammor till ridskolans yngre barn som deltar.

Vid middagstid kommer de elever som har ridning som "fritt valt arbete" och därefter avslutas dagen med den ordinarie lektionsverksamheten. Ridskolan förfogar över två heltidsanställda instruktörer.

Chefsinstruktör är Börje Hammer, en man med en imponerande prissamling och en mängd fin segrar bakom sig.

Bla olympiaryttare i hoppning.

Serveringsbyggnaden i vilken vi sitter och pratar med Bo Larsson kallas Kafé Käpphästen.

Det är ett tvåvånings rivningshus som klubben fått ta över och rustat upp. Det är nu mycket trevligt inrett.

Här träffas regelbundet klubbens ca 300 medlemmar.

Självklart får även de yngre disponera Käpphästen.

Ett populärt arrangemang är de ibland förekommande övernattningarna fredag-lördag.

För att få delta på övernattningarna måste man ha ett skriftligt medgivande från föräldrarna,

som också tittar till de övarnattande med jämna mellanrum.

Som sagt ett mycket populärt arrangemang, och som Bo Larsson säger:

"Ett bättre alternativ än att ungdomarna vistas ute på stan!"

Som många andra hävdar han också att ridskolan spelar en stor roll som tillflyktsort på fritiden.

Här samlas en mängd ungdomar, inte bara ridande utan även andra och alla stortrivs de i

den härliga gemenskapen som uppstår mellan djur och människor.

Pia Henrikson som gav oss tipset om Jennylunds ridskola, berättar i sitt brev att

man bla i samband med klubbtävlingar brukar arrangera matcher i hästpolo.

De hemmagjorda reglerna påminner till en del om de regler som gäller när hästpolo spelas i England och Australien.

Riktigt lika hårt blir det naturligtvis inte utan matcherna har mer formen av ett lattjo spel.

Det går till på så sätt att man ifrån hästryggen skall spela en badboll in i motståndarlagets mål.

Klubborna som används är helt enkelt gamla kvastskaft i vars ände fästes en bit bildäck.

Matcherna lockar alltid stor publik och alla har hjärtligt roligt år de skojiga situatíoner som uppstår!

På vår avslutande fråga om vad som för tillfället står högst upp på klubbens önskelista framhåller Bo Larsson

en fördubbling av det nuvarande stallutrymmet.

Vi hoppas att det önskemålet skall bli förverkligat och önskar lycka till även med den övriga verksamheten.

Publicerad: 2022-12-29

Senast uppdaterad: 2022-12-29